تفاوت باتوم اسکی و کوهنوردی

بازدید: 1,827 بازدید
تفاوت باتوم اسکی و کوهنوردی

برای صحبت درباره تفاوت باتوم اسکی و کوهنوردی باید با بررسی مزایا و معایب هر کدام از این محصولات بپردازیم. باتوم های اسکی و پیاده روی هر دو برای ورزش در فضای باز استفاده می شوند، اما اهداف متفاوتی دارند. بسیاری از افرادی که اسکی یا پیاده روی می کنند از هر دو نوع باتوم استفاده می کنند اما برای هر فعالیت بهتر است که از مدل مخصوص آن ورزش استفاده شود در ادامه مطلب با جزئیات کامل به تفاوت باتوم اسکی و کوهنوردی پرداخته ایم.

بررسی تفاوت باتوم اسکی و کوهنوردی

باتوم ها را می توان از ترکیبی از مواد مختلف ساخت. آلومینیوم  فلزی است که بسیاری از باتوم های اسکی متداول کوهنوردی و کراس کانتری از آن ساخته می شوند. آلومینیوم سبک، قوی و مقاوم در برابر زنگ‌زدگی است ولی در عین حال کم دوام هستند. الیاف کامپوزیت کربن فایبرگلاس نیز به عنوان موادی برای باتوم های پیاده روی و اسکی استفاده می شوند که سبک وزن با استحکام بالا و بدون هیچ گونه خوردگی می باشند.

باتوم اسکی

رایج ترین نوع باتوم ها معمولاً تلسکوپی یا جمع شونده هستند. باتوم های تلسکوپی به شما امکان می دهند بسته به قد خود، طول را بین 90 تا 190 سانتی متر تنظیم کنید. نقطه ضعف این مدل ها این است که ممکن است پیچ تنظیم را در زمان هایی درحال پیاده روی یا کمپینگ هستید گم کنید و پیدا کردن آن و نصب در محل مناسب نسبتاً دشوار است. علاوه بر این، باتوم های تلسکوپی بسیار بلندتر از باتوم های پیاده‌روی هستند، بنابراین اگر قصد دارید با آن‌ها پیاده روی کنید، یک کوله پشتی مناسب حمل به همراه داشته باشید. نقطه ضعف دیگر این است که برخی از افراد از همراه شدن با باتوم در هنگام انجام ورزش های برفی خوششان نمی آید و این می تواند در حین اسکی یا تیوپ زدن مانع  فعالیت شان شود.

باتوم پیاده روی

باتوم های پیاده روی تقریبا همیشه تلسکوپی هستند. جنس این باتوم ها معمولا از آلومینیوم یا فایبرگلاس ساخته می شوند و بسیار سبک وزن هستند. برخی از باتوم های پیاده‌روی تلسکوپی را نیز می‌توان باتوجه به قدتان به طول بین 66 تا 83 سانتی متر تنظیم کرد. نکته منفی این است که طول ممکن است همیشه به اندازه دلخواه شما نباشد و برخی از افراد نمی خواهند هنگام پیاده روی در هوای سرد، میله اضافی حمل کنند. علاوه بر این هیچ گل باتومی برای حمل وسایل در انتهای این تیرها وجود ندارد، بنابراین اگر مورد برای شما مهم است، ممکن است یک باتوم  تلسکوپی برای شما مناسب نباشد.

باتوم کوهنوردی

باتوم های کوهنوردی از مواد مختلفی ساخته می شوند و معمولاً در انتهای آن گل باتوم تعبیه شده است. آنها معمولاً بسیار محکم‌تر از باتوم های پیاده‌روی و اسکی هستند، اما به اندازه میله باتوم های تلسکوپی سبک نیستند و مهم ترین تفاوت باتوم اسکی و کوهنوردی همین محکم و سنگین تر بودن باتوم کوهنوردی نسبت به اسکی می باشد. نکته مثبت باتوم های کوهنوردی این است که باتوم های بسیار قابل تنظیم‌تر از مدل های تلسکوپی هستند، بنابراین می‌توانید طول را بسته به ارتفاع مورد نیاز خود تنظیم کنید. نقطه ضعف باتوم های کوهنوردی این است که وقتی در ورزش‌های برفی استفاده می‌شوند، در برخی موارد می‌توانند مانع حرکت شما شوند و حرکت شما را محدود کنند، به‌خصوص اگر در حال تلاش برای اسکی یا اسنوبورد هستید. همچنین هنگام استفاده در مسیرهای پر از برف مناسب نیستند، مقدار زیادی وزن اضافی از برف را با خود همراه می‌کنند،

بررسی باتوم کوهنوردی و پیاده روی

قسمت های اصلی باتوم پیاده روی شامل خود میله، گل باتوم و شفت می باشد. باتوم های پیاده روی دارای سه نوع گل باتوم هستند:  لاستیکی،  آناتومیک و دیسکی.  دیسکی نوعی از سبک سنتی است که ممکن است دستان شمارا خراش دهند و معمولاً برای ورزش‌هایی مانند اسکی یا اسنوبورد استفاده می‌شود. معمولاً در دست گرفتن سبد آناتومیک راحت‌تر است، مخصوصاً زمانی که از آن برای حمل وسایل در سفرهای طولانی‌تر استفاده می‌کنید، در حالی که سبد بطری آب برای حمل بطری‌های آب در سفرهای کوتاه‌تر ایده‌آل است و همچنین به شما امکان می‌دهد آن‌ها را در تمام طول روز بدون گم شدن وسایل با خود حمل کنید.

عصای کوهنوردی

تفاوت باتوم اسکی و کوهنوردی از نظر کاربرد و مزایا

باتوم های کوهنوردی عمدتاً هنگام راه رفتن در زمین های مختلف، نرم و سخت استفاده می شود. از آنها می توان برای فعالیت های مختلفی مانند شکار، ماهیگیری یا گشت و گذار در جنگل استفاده کرد. از دیگر کاربردها می توان به یخ نوردی، کوهنوردی، برف و صخره نوردی اشاره کرد. مزایای استفاده از باتوم های پیاده روی بسیار زیاد است. برخی از آنها حکم یک حمایت برای شما در زمین های ناهموار را دارند. امکان بهره وری هوازی بیشتر در حین صرفه جویی در انرژی، کاهش استرس بر روی زانوها، کمک به حفظ تعادل خود در زمین های ناهموار و ایجاد وضعیت مناسب هنگام راه رفتن از ویژگی های باتوم کوهنوردی می باشد. مهمتر از همه، آنها به شما کمک می کنند تا با کاهش فشار روی مفاصل و ایجاد یک امتداد طبیعی برای فشار دادن در طول گام، بیشتر در مسیر حرکت کنید و می تواند به کاهش ضربان قلب و بهبود استقامت با افزایش عمق و دفعات تنفس کمک کنند. همچنین استرس روی ماهیچه ها را کاهش می دهند زیرا از آنها برای تحمل وزن اضافی کل بدن در طول هر مرحله استفاده نمی شود.

بررسی باتوم اسکی

در ادامه تفاوت باتوم اسکی و کوهنوردی نوبت به بررسی باتوم اسکی می رسد. قطعات باتوم اسکی شامل خود باتوم، گل باتوم و میله است. میله های اسکی دو نوع گل باتوم دارند که شامل گل باتوم دیسکی و گل باتوم آناتومیک می شود. گل باتوم دیسکی نوعی از گل باتوم سنتی است که ممکن است بر دستان شما خراش بیاندازد و معمولاً برای ورزش‌هایی مانند اسکی یا اسنوبورد استفاده می‌شود. معمولاً در دست گرفتن گل باتوم آناتومیک راحت‌تر است، مخصوصاً زمانی که از آن برای حمل وسایل در سفرهای طولانی‌تر استفاده می‌شود، در حالی که گل باتوم های دیسکی برای حمل تجهیزات مرتبط در سفرهای کوتاه‌تر ایده‌آل هستند و همچنین به شما امکان می‌دهند آنها را در تمام طول روز به راحتی در پیاده‌ روی حمل کنید.

 تفاوت باتوم اسکی و کوهنوردی

تفاوت باتوم اسکی و کوهنوردی از نظر کاربرد

هدف اصلی استفاده از از باتوم های اسکی، کنترل و تحرک بهتر هنگام اسکی یا اسنوبورد است. تعادل توزیع وزن به کاربر این امکان را می‌دهد تا در سفرهای طولانی‌تر و همچنین در مواقعی که آب و هوا برای ورزش انتخابی شما ایده‌آل نیست، از باتوم برای پایداری، کنترل سرازیری و حمل وسایل استفاده کنید.

مزایای استفاده از باتوم های اسکی

برخی از مزایای استفاده از باتوم های اسکی عبارتند از: پشتیبانی بهتر هنگام حفظ تعادل، کاهش استرس روی زانوها، ایجاد وضعیت مناسب هنگام راه رفتن و اسکی و افزایش سرعت. همچنینباتوم های اسکی به شما امکان می دهند سریعتر راه بروید و تپه ها را راحت تر بپیمایید و در برف شما را بهتر نگه می دارند..

جوانب مثبت باتوم های پیاده روی در مقابل باتوم های اسکی

  • شیب های تند و پله های مرتفع با باتوم ها چندان بلند به نظر نمی رسند و طی کردن مسیر کار راحت تری است.
  • حفظ تعادل هنگام راه رفتن در زمین های صاف و حتی زمین های ناهموار آسان تر است.
  • هنگام عبور از سنگ های لغزنده، حفظ تعادل آسان تر است.
  • هنگام بالا رفتن از شیب های تند حفظ تعادل راحت تر است.
  • سبک‌تر هستند، بنابراین راحت‌تر می‌توانید برای مدت طولانی با آنها کوله پشتی خود را حمل کنید.
  • هنگام راه رفتن در سربالایی، فشار وارده بر زانوها و مچ پا را کاهش می دهند.
  • می توانند با کاهش فشار روی مفاصل و افزودن یک امتداد طبیعی برای فشار دادن در طول هر قدم به شما کمک کنند تا از مسیر، حرکت بیشتری دریافت کنید.

معایب باتوم های پیاده روی در مقابل باتوم های اسکی

  • هنگام پیاده روی در سراشیبی، می توانند مانع راه شوند.
  • وقتی در ورزش های برفی درگیر می شوند، می توانند مانع حرکت شما شوند و حرکت شما را محدود کنند.
  • در برف عمیق چندان مؤثر نیستند.
  • در برف و گل گیر می کنند.
  • شما نمی توانید مانند زمانی که در اسکی هستید یا در سراشیبی پیاده روی می کنید، روی یک باتوم پیاده روی استراحت کنید، اما این در مورد باتوم های اسکی نیز صدق می کند.
  • بسته به طول هر باتوم، هنگام عبور از مناطق کم ارتفاع، ممکن است روی صخره ها و شاخه ها گیر کنند.
  • گردش در فضای باز تجربه فوق العاده ای است که همه باید از آن لذت ببرند. باتوم های پیاده روی در زمین‌های ناهموار استفاده می‌شوند.
  • آنها به بهبود ایمنی و سلامت کاربر در حین انجام فعالیت هایی مانند کوهنوردی، فرود، پیاده روی و حتی حمل کوله پشتی کمک می کنند.

تفاوت باتوم اسکی و کوهنوردی از نظر جنس

  • فیبر کربن: فیبر کربن ماده ای سبک و محکم است که معمولاً به صورت میله ساخته می شود. باتوم های فیبر کربنی، باتوم های پیاده روی ایده آل هستند زیرا سبک، بادوام هستند و پشتیبانی زیادی را ارائه می دهند. بسیاری از انواع مختلف فیبر کربن برای باتوم ها توسط مارک های مختلف استفاده شده است.
  • آلومینیوم: باتوم های آلومینیومی معمولاً توسط کوهنوردان، کوله گردهای فوق سبک و اسکی نیز استفاده می شود. این نوع باتوم ها مشابه باتوم های فیبر کربنی هستند. باتوم های آلومینیومی گاهی از فیبر کربن بادوام تر و سبک تر از فولاد هستند.
  • فولاد: فولاد سنگین‌ترین نوع ماده برای ساخت باتوم های پیاده‌روی است، همچنین بادوام‌ترین نوع آن ها است. بسیاری از کوهنوردان باتوم های فولادی پیاده روی خود را به عنوان نمادی از قدرت به رخ می کشند. با وجود اینکه آنها خیلی سبک نیستند، باتوم های فولادی کوهنوردی تجهیزات کمپینگ خوبی را ایجاد می کنند، زیرا می توانند مدت زیادی دوام بیاورند و در هر شرایطی (مثلاً زمین های سنگی) به خوبی خود را حفظ کنند.

تفاوت باتوم اسکی و کوهنوردی از نظر کاربرد

  • باتوم های پیاده‌روی : یکی از واضح‌ترین اهداف باتوم های پیاده‌روی این است که به شما اجازه می‌دهند تا به صورت عمودی راه بروید. باتوم های پیاده روی نیز برای پیمودن شیب های تند و بالا رفتن از پله ها بدون آسیب رساندن به زانو استفاده می شود.
  • باتوم های کوهنوردی : عمدتاً توسط کوهنوردان معمولی و طبیعت گرد های فوق سبک استفاده می شوند زیرا در هنگام پیاده روی شما را پشتیبانی می کنند که بخش مهمی از تکمیل ایمنی در پیاده روی است و همچنین به صرفه جویی در انرژی بدن در طول پیاده روی کمک می کند. باتوم های کوهنوری سبک وزن هستند و از فیبر کربن ساخته شده اند و برای زمانی که کوله پشتی سنگینی با خود دارید خوب هستند.
  • باتوم های با اندازه گسترده : اگر قدتان از حد متوسط ​​بلندتر است یا باید در برف عمیق‌تری پیاده‌روی کنید، این گزینه ی خوبی است.
  • باتوم های اسکی : این گزینه خوبی برای کسانی است که به ورزش های زمستانی مانند اسکی و اسنوبورد مشغول هستند.
  • باتوم های سه تکه : اولین باتوم های سه بخشی اساساً دارای امتداد طولانی به اندازه بازوی انسان بودند که به عنوان یک قطب متعادل کننده هنگام راه رفتن روی سطوح لغزنده عمل می کردند. در نهایت، این باتوم ها کمکی برای عبور از زمین های صعب العبور هستند.

اجزای باتوم اسکی و کوهنوردی

  • بدنه میله : این قسمت اصلی باتوم است که به شما امکان می دهد از باتوم های خود به عنوان تکیه گاه برای کمر خود استفاده کنید. آنها باید به اندازه کافی قوی باشند تا در برابر استفاده سنگین مقاومت کنند.
  • کیف : این یک جیب در دسته است که به شما امکان می‌دهد چیزهای بیشتری مانند تنقلات، لباس‌های اضافی و حتی آب را در سفرهای خود حمل کنید.
  • گریپ : قسمتی که دستان شما روی میله قرار میگیرد بدون اینکه احساس کنید هنگام استفاده باتوم برای حمایت یا کاهش وزن از دستتان خارج می‌شود.
  • لولای تاشونده : این قسمت اصلی میله است که به شما امکان می دهد از باتوم های خود به عنوان تکیه گاه برای کمر خود استفاده کنید. آنها باید به اندازه کافی قوی باشند تا در برابر استفاده سنگین مقاومت کنند.
  • گل باتوم : این بخش قسمت پایینی است که پایه پهنی دارد و چیزهایی مانند بطری آب یا کیسه کاهش وزن را در خود جای می دهد. همچنین راه خوبی برای محکم کردن میله بر روی کوله پشتی برای پیاده روی طولانی فراهم می کند.
  • Soft Grip : این پارچه ای است که روی میله چسبانده می شود که باعث می شود هنگام پیاده روی دستان شما راحت باشد. همچنین به جلوگیری از لیز خوردن میله ها از دست شما در موقعیت های دشوار کمک می کند.
  • نوک میله ها : قسمت از باتوم است که به زمین ضربه می زند و در هنگام لمس آن را فشار می دهد و به شما امکان می دهد از میله های خود به عنوان تکیه گاه برای کمر یا به عنوان کمکی برای کاهش وزن استفاده کنید.
  •  قفل :  قسمتی است که روی میله قفل می شود تا آن را در یک موقعیت مناسب محکم قرار دهد تا هنگام حرکت در سراشیبی به اطراف نچرخد.
  • طول قابل تنظیم : برای کسانی که از پیاده روی یا کوله گردی لذت می برند و انواع مختلفی از زمین برای پوشاندن دارند مناسب است، یا اگر فقط می خواهید که میله های شما در زمانی که نیازی به استفاده از آنها ندارید در طول معینی باشند کارایی دارند.
  • بند دسته : نواری است که در دسته استفاده می‌شود و راحتی بیشتری برای دستان شما فراهم می‌کند و همچنین به شما کمک می‌کند تا از دستتان خارج نشوید.

نتیجه نهایی

تفاوت باتوم اسکی و کوهنوردی را سعی کردیم به طور خلاصه برای شما توضیح دهیم. شما می توانید از باتوم های پیاده روی برای کاربردهای مختلف استفاده کنید! هنگام خرید اولین جفت باتوم مورد نظر خود، مطمئن شوید که آنها به اندازه کافی سبک و قوی هستند تا در برابر زمین های سخت مقاومت کنند. باتوم های کوهنوردی اغلب توسط کسانی که از پیاده روی و کوله گردی لذت می برند استفاده می شود. باتوم ها می توانند کمک بزرگی برای ایجاد حفظ تعادل در شیب تند و کاهش فشار روی زانوها و مچ پا در زمین های سخت و کمک به هنگام راه رفتن در سراشیبی می باشند. باتوم های اسکی می‌توانند برای افراد مختلف مفید باشند زیرا سبک هستند و حمل آن‌ها در هنگام حمل کوله‌پشتی یا پیاده‌روی آسان است. با این حال، آنها برای انواع مختلف فعالیت ها، از جمله اسکی زمستانی، اسنوبورد، اسنوموبیل، کوهنوردی و طناب زدن مفید هستند.

دسته‌بندی کمپینگ و کوهنوردی ورزش های زمستانی
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت